Don't Speak Movieholic Recommendation

Ασπρόμαυρες ταινίες της σύχρονης εποχής

Είναι γεγονός πλέον το ότι η δημιουργία μιας ασπρόμαυρης ταινίας έχει το hype της τα τελευταία χρόνια και πολλοί δημιουργοί προστρέχουν σε αυτή την επιτηδευμένη λύση για να κατοχυρώσουν το ότι η ταινία τους θα προκαλέσει αίσθηση μόνο και μόνο λόγω αυτής της επιλογής. Όπως και να έχει ,ακόμα και σε αυτή την κατηγορία «σύγχρονων ασπρόμαυρων ταινιών» υπάρχουν κάποιες δημιουργίες που έχουν ξεχωρίσει και βρίσκονται πολύ υψηλά στη λίστα . Το ασπρόμαυρο δεν είναι μία τυχαία στυλιστική επιλογή αλλά σχετίζεται κυρίως με το θέμα της ταινίας και τα συναισθήματα που θέλει να εκδηλώσει .Βασικά, συνδέεται με το παρελθόν και προσδίδει μία δόση νοσταλγίας στην εικόνα και κατ’ επέκταση στην υπόθεση που πραγματεύεται .Ας μην ξεχνάμε ότι σε αυτές τις αποχρώσεις «γεννήθηκε» και εξελίχθηκε ο κινηματογράφος και πολλοί δημιουργοί ακολουθώντας την παραδοσιακή μέθοδο το κάνουν και με σκοπό να αισθανθούν περισσότερο κοντά στα θεόπνευστα έργα σκηνοθετών όπως Tarkovsky ,Welles και ούτως καθεξής.

Ας ανακαλύψουμε όμως καλύτερα σύγχρονα αριστουργήματα από τα οποία εκλείπει το χρώμα…

FRANCES HA (2012).

frances ha.jpg

Θεωρώ ότι η συγκεκριμένη ταινία τραβάει αρχικά την προσοχή γιατί είναι γυρισμένη σε ασπρόμαυρο φόντο αλλά δεν είναι αυτό που την έχει καταστήσει ως μία από τις σημαντικότερες ταινίες που μας χάρισε ο ανεξάρτητος αμερικανικός κινηματογράφος. Είναι η απεικόνιση της Νέας Υόρκης σε συνάρτηση με μία απλή ,καθημερινή ιστορία μίας νεαρής χορεύτριας που προσπαθεί να τα βγάλει βόλτα σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο . Πρόκειται για μία γλυκόπικρη ,πολύπτυχη ιστορία όπου η πρωταγωνίστρια Frances δίνει την εντύπωση μίας αδέξιας και ταυτόχρονα γλυκιάς νεανικής παρουσίας που αναζητά μανιωδώς τη θέση της στον κόσμο και δεν το βάζει κάτω εύκολα. Το δέσιμο και η ιδιαίτερη σχέση που είχε αναπτύξει με την πρώτη συγκάτοικό της ονόματι Sofia αποτελεί επίσης θεμελιώδη άξονα του έργου γιατί είναι μία σχέση που της στοιχίζει η απώλεια της και ταυτόχρονα που την ωθεί στο να κάνει πράγματα και να μην βαλτώνει.

MV5BMTcxMzM0ODg4MF5BMl5BanBnXkFtZTcwOTE5ODY1OQ@@._V1_.jpg

Επιπλέον ,η ταινία δεν απεικονίζει σε καμία περίπτωση το «αμερικάνικο όνειρο» αλλά μάλλον βρίσκεται πιο κοντά στην πραγματικότητα γιατί παρουσιάζει μία ιστορία βγαλμένη από την ζωή . Στη συγκεκριμένη περίπτωση ,η επιλογή του ασπρόμαυρου φόντου είναι καίρια από την άποψη ότι η ταινία είναι εμπνευσμένη στυλιστικά από πρώιμες δουλειές του Woody Allen τύπου «Manhattan» αλλά και από το Νέο Κύμα( Nouvelle Vague) του γαλλικού κινηματογράφου.

ΝEBRASKA(2013).

MV5BMTQ1NzczNzA4N15BMl5BanBnXkFtZTgwMTYzMTI1MDE@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpg

Mία ακόμη ασπρόμαυρη ταινία που εγκαινίασε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2013 και κάθε άλλο παρά απαρατήρητη πέρασε .Ο Ελληνοαμερικάνος Alexander Payne σκηνοθέτησε μία όμορφη ιστορία σε ασπρόμαυρο φόντο που αποτελεί «οικογενειακή υπόθεση». Ένας πατέρας προχωρημένης ηλικίας ξεκινάει ένα ταξίδι για τη Nebraska μαζί με το γιο του με την ελπίδα ότι θα κερδίσει 1.000.000 δολάρια από μία διαφήμιση που κατέβασε από το διαδίκτυο. Στη συγκεκριμένη ταινία ταιριάζει αυτό που λέμε «σημασία δεν έχει ο προορισμός αλλά το ταξίδι» .

MV5BMjIzOTkzNDQyOV5BMl5BanBnXkFtZTgwNzQzMTI1MDE@._V1_SY1000_CR0,0,1543,1000_AL_.jpg

Ένας ανυπάκουος μεν συμπαθητικός δε γεράκος που δεν ακούει κανέναν παρασέρνει τον φαινομενικά αποστασιοποιημένο γιο του σε μία περιπέτεια που τους φέρνει πιο κοντά. Πρόκειται για μία κοινωνική ταινία με αρκετή δόση χιούμορ και το θετικό στοιχείο της που θεωρώ ότι την έκανε και τόσο αγαπητή είναι η απλότητα της .Αν εξαιρέσει κανείς το ασπρόμαυρο φόντο που όντως προσδίδει ένα ιδιαίτερο χαρακτήρα και ύφος στην εικόνα της ταινίας ,ο σκηνοθέτης δεν προβαίνει σε κινηματογραφικές φανφάρες και δεν κουράζει το θεατή. Η υπόθεση είναι απλή ,παρακολουθείται αρκετά ευχάριστα και σου αφήνει μία ευχάριστη αίσθηση στο τέλος ενώ ταυτόχρονα σε κάνει  να νοσταλγείς .

SCHINDLER’S LIST(1993).

MV5BMTgwNzg3MDkxM15BMl5BanBnXkFtZTcwMzA2MDAxMw@@._V1_SY1000_CR0,0,1459,1000_AL_.jpg

Αυτή η βραβευμένη από την Ακαδημία ταινία μας μεταφέρει πίσω στην καρδιά των γεγονότων του Β’Παγκοσμίου Πολέμου και ο σκηνοθέτης της Steven Spielberg μας διηγείται την αληθινή ιστορία ενός Γερμανού επιχειρηματία που έσωσε περισσότερους από χίλιους Εβραίους από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης προσλαμβάνοντας τους στη δούλεψη του.

MV5BMTYxNDExMDI3NV5BMl5BanBnXkFtZTcwMDY2MDAxMw@@._V1_SY1000_CR0,0,1497,1000_AL_.jpg

Η ιστορία είναι πέρα για πέρα συγκινητική ,ο Liam Neeson που υποδύεται τον Schindler δίνει ρέστα ερμηνείας και η ασπρόμαυρη φωτογραφία της ταινίας συνάδει απόλυτα με την δραματικότητα της ιστορίας που παρουσιάζεται . Αυτό που φυσικά εντείνει την τραγικότητα είναι το γεγονός ότι βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και το θέμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου αποτελεί μία αστείρευτη πηγή έμπνευσης για κάθε καλλιτεχνική δημιουργία.

CLERKS(1994).

theclerks-831961.jpeg

Mία από τις πιο αξεπέραστες και διαχρονικές κωμωδίες του Αμερικάνικου κινηματογράφου ,το Clerks είναι από τις ταινίες που ή θα λατρέψει ή θα μισήσει κανείς. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία της ταινίας θα μπορούσε να αποδοθεί κυρίως στην ανιαρότητα και τη μονότονη ζωή δύο υπαλλήλων που δουλεύουν σε γειτονικά μαγαζιά αλλά ως επί το πλείστον χασομερούν και εκτοξεύουν ατάκες βιτριολικού χιούμορ καθ’όλη τη διάρκεια της ταινίας. Πραγματικά ,αυτή η ταινία είναι ένα διαχρονικό διαμάντι που δε γίνεται να μη λατρέψεις. Οι χαρακτήρες είναι μοναδικοί ,το χιούμορ άκρως ιδιαίτερο και σε αυτή την περίπτωση ,το ασπρόμαυρο έρχεται να προσθέσει στον ήδη καλοστημένο “cult” χαρακτήρα μίας ταινίας των ‘90s.

clerks-1994.jpeg

ΤHE ARTIST(2011).

THE_ARTIST_9.jpg

Μία ταινία για τον κινηματογράφο και ένα μαγικό ταξίδι από τον βουβό κινηματογράφο στην εικόνα με ήχο. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η ασπρόμαυρη επιλογή εδώ εξυπηρετεί ένα ανώτερο σκοπό και είναι μία προσπάθεια αναβίωσης του παρελθόντος και παράλληλα η καταγραφή μίας στιγμής-σταθμού στην ιστορία του κινηματογράφου . Η μετάβαση από το βωβό κινηματογράφο στην έλευση του ήχου διχάζει δύο νεαρούς καλλιτέχνες που γνωρίζονται και ο ένας ανήκει στον παλαιό χώρο ενώ ο άλλος επιλέγει το χώρο της καινοτομίας και του ήχου. Το The Artist είναι δουλεμένο στην λεπτομέρεια ,είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της εποχής που προσπαθεί να απεικονίσει και παράλληλα ,συνεπαίρνει και το θεατή και τον μεταφέρει στις αρχές του 20ου αιώνα.

MV5BMTM5NDA1NTM2NF5BMl5BanBnXkFtZTcwMjQ2OTUyNQ@@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpg

PI(1998).

MV5BMTYxODQwNzQ2Nl5BMl5BanBnXkFtZTYwNTkxNjk2._V1_.jpg

Η ταινία-ντεμπούτο του πασίγνωστου πλέον Darren Aronofsky ( «Requiem for a dream» , «Fountain»)  που κέρδισε αμέσως το κοινό για το ιδιαίτερο ύφος της .Πρόκειται για ένα μαθηματικό θρίλερ με πρωταγωνιστή έναν παρανοϊκό μαθηματικό που αναζητά μανιωδώς τον  «μαγικό αριθμό» που θα ξεκλειδώσει τα μυστικά του σύμπαντος .Αρκετά «νευρωτικό» που εκτυλίσσεται σε τρελούς ρυθμούς και έχει μία δυναμική ένταση που δημιουργείται και από την ασπρόμαυρη φωτογραφία αλλά χτίζεται κυρίως μέσα από την ερμηνεία του πρωταγωνιστή Sean Gaulette που υποδύεται τον τρελό μαθηματικό Max Coen. Ταλαντεύεται ανάμεσα στο χάος και στην τάξη ,στην τρέλα και την λογική και είναι επίσης μία από τις σπουδαιότερες ταινίες του Ανεξάρτητου Αμερικανικού κινηματογράφου.

mv5botqzmtgzodywn15bml5banbnxkftztywndaynjk2-_v1_

 

LA HAINE(1995).

maxresdefault.jpg

Ο Kassovitz κατάφερε να δημιουργήσει μία μοναδική ταινία που πραγματικά μαγνητίζει με εύστοχο τρόπο κοινωνικά προβλήματα μείζονος σημασίας που μαστίζουν την γαλλική κοινωνία όπως η βία στους δρόμους , ο κοινωνικός αποκλεισμός και ο ρατσισμός και ταυτόχρονα έχει δώσει μία παγκόσμια διάσταση στον χαρακτήρα της ταινίας .Συνολικά ,η ταινία με τα πλάνα της από μία υποβαθμισμένη συνοικία του Παρισιού σε συνδυασμό με σκληρούς χαρακτήρες που περνούν τη ζωή τους στο δρόμο συνθέτει το πορτραίτο «των απόκληρων» της σύγχρονης κοινωνίας ,ανθρώπων που η ζωή τους έχει «ασπρόμαυρη απόχρωση» διότι έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τον κίνδυνο και παίζουν τη ζωή τους κορώνα-γράμματα. Μία «ηχηρή ταινία» που άφησε το στίγμα της που ασκεί άφοβα κριτική και καυτηριάζει τα κακώς κείμενα του σύγχρονου κόσμου .Είναι όντως μία ταινία που θέτει  καίριους κοινωνικούς προβληματισμούς στα τέλη του 20ου αιώνα.

la-haine

 

Η λίστα με ασπρόμαυρες ταινίες είναι μεγάλη και φυσικά αξίζει να αναφερθούν κάποιες ακόμη ταινίες όπως η  «Λευκή Κορδέλα» του Michael Haneke ή το « Α Field in England» του Ben Wheatley .Θα λέγαμε λοιπόν ότι η ασπρόμαυρη φωτογραφία κάθε άλλο παρά έχει χάσει το γόητρο της σε μία εποχή που οι δημιουργοί σέβονται αρκετά το παρελθόν και προσπαθούν να διδαχτούν από αυτό .

w-r-2

Μάλλον η ασπρόμαυρη φωτογραφία αποτελεί κάτι διαχρονικό και μπορούμε να πούμε ότι έδωσε τη θέση της στην έγχρωμη περισσότερο για εμπορικούς λόγους παρά για αισθητικούς.

Print

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s