Γαλλικές Κωμωδίες-Προτάσεις

Έχω ακούσει κατά καιρούς κόσμο και κοσμάκη να εκφράζει την αρέσκεια του προς τις «γαλλικές κωμωδίες» όρος του οποίου τις καταβολές αγνοώ. Σίγουρα είναι γνωστό σε όλους τι εστί κωμωδία. Αλλά γιατί έχει επικρατήσει ο όρος » γαλλικές κωμωδίες»; Μάλλον οι Γάλλοι κάνουν κάτι καλά και έχουν αποκτήσει  φήμη σε ένα τόσο «δύσκολο» είδος .Ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς πόσο μεγάλη απήχηση έχουν οι γαλλικές κωμωδίες περισσότερο ένα ευρύτερο κοινό παρά στην ίδια τη χώρα .

Θα μπορούσαμε να εξηγήσουμε καλύτερα το φαινόμενο προχωρώντας σε μία ιστορική αναδρομή της κωμωδίας στη Γαλλία. Θαρρώ ότι όλα ξεκίνησαν με τον ασύγκριτο και ανυπέρβλητο Jacques Tati ο οποίος γεννήθηκε κάπου στις αρχές του 20ου αιώνα και κατάφερε να κερδίσει μέχρι και το πολυπόθητο Όσκαρ  το 1959 για το χαρακτήρα του Monsieur Hulot ,το alter ego του ηθοποιού και σκηνοθέτη που ενσάρκωνε ο ίδιος. Ο Jacques Tati ακροβατούσε κάπου ανάμεσα από τον Jean  Renoir και την ανάδυση της Nouvelle Vague του γαλλικού κινηματογράφου και ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της ιδιάζουσας κωμωδίας του είναι ότι καταφέρνει να συγχωνευθεί με αριστουργηματικό τρόπο μέσα στην ίδια την ταινία  της οποίας τα κωμικά στοιχεία πρέπει να εκμαιευτούν από τον ίδιο τον θεατή/παρατηρητή. Βρισκόμαστε λοιπόν σε ένα πιο πρωτότυπο είδος κωμωδίας όπου κυριαρχεί το παράλογο και ο Jacques Tati ζητάει τη συμμετοχή μας για να δώσει σχήμα και ταυτότητα στην ταινία του : είναι σα να μας πετάει τα υλικά και εμείς να πρέπει να μαγειρέψουμε το φαγητό.

016-les-vacances-de-mr-hulot-theredlist

Τι έχει ειπωθεί κατά καιρούς για τη γαλλική κωμωδία;

«Πράγματα που  συνήθως κάνουν  τους Γάλλους να γελούν περιλαμβάνουν γλωσσικά ολισθήματα που υπάρχουν μόνο στη γλώσσα τους.Το μεγαλύτερο μέρος του γαλλικού χιούμορ συνίσταται σ’ ένα jeux de mots(παιχνίδι λέξεων) ,δηλαδή γλωσσικά παιχνίδια που δεν είναι δυνατόν να μεταφραστούν»

Ας ρίξουμε όμως μία πιο κοντινή ματιά σε κάποιες χαρακτηριστικές γαλλικές κωμωδίες για να κατανοήσουμε περισσότερο το είδος…

2258443_orig

Θα ξεκινήσω με μία ταινία που σταδιακά αναδείχθηκε σε cult ευρωπαϊκή δημιουργία.

  • DELICATESSEN (1991)   delicatessen-head.jpg

 

To Delicatessen είναι μία μαύρη γαλλική κωμωδία με φόντο μία μελλοντική κατακερματισμένη κοινωνία στην οποία υπάρχει μία έλλειψη βασικών αγαθών και κυρίως, προϊόντων βρώσης.Σε μία πολυκατοικία σε κάποιο απόμερο και σκοτεινό σοκάκι του Παρισιού οι ένοικοι επιδίδονται σε κανιβαλιστικές  δραστηριότητες για να επιβιώσουν με πρωτοστάτη τον χασάπη της γειτονιάς και ιδιοκτήτη της πολυκατοικίας . Στην σκοτεινή αυτή γειτονιά καταφθάνει ένας πρώην κλόουν που αναζητεί απεγνωσμένα δουλειά κατόπιν αγγελίας στην οποία ο χασάπης ζητά βοηθό για να τακτοποιεί τα όποια προβλήματα προκύπτουν στην πολυκατοικία. Ο Louison αγνοεί την φοβερή αλήθεια που κρύβεται πίσω από αυτή την πρόσληψη ,ότι δηλαδή συμπεριλαμβάνεται στο μενού των ενοίκων και η κόρη του αδίστακτου χασάπη Julie τον ερωτεύεται και προσπαθεί να τον γλιτώσει.Υπέροχη ταινία τοποθετημένη σε ένα post-apocalyptic τοπίο ,η φωτογραφία δίνει ρέστα και οι δημιουργοί Caro και Jeunet κάνουν ένα επιτυχημένο κινηματογραφικό ντεμπούτο.

0000225774.jpg

 

LE DINER DE CONS/ ΔΕΙΠΝΟ ΗΛΙΘΙΩΝ(1998) 

M8DDIGA EC002

Το «Δείπνο Ηλιθίων» υπήρχε αρχικά θεατρικό έργο του Φρανσίς Βεμπέρ το οποίο μεταφέρθηκε και στη μεγάλη οθόνη και προκάλεσε αίσθηση. Η υπόθεση είναι απλή. Ένας καταξιωμένος εκδότης έχει αναπτύξει μία περίεργη συνήθεια με τους φίλους  του: αρέσκονται στο να βρίσκουν ένα εκάστοτε θύμα-ανόητο άνθρωπο που θα γίνεται ο περίγελος στο δείπνο που οργανώνουν με αυτό το σκοπό κάθε Τετάρτη .Όταν ένας  άσημος υπαλληλάκος ονόματι Φρανσουά θα εμφανιστεί ως προσκεκλημένος στο δείπνο του εκδότη Πιερ θα έρθουν τα πάνω κάτω. Νομίζω ότι αυτή η ταινία θεωρείται ως μία από τις πιο κλασσικές γαλλικές κωμωδίες και όταν βγήκε για πρώτη φορά στους κινηματογράφους σημείωσε τεράστια επιτυχία την οποία ήρθε να επισφραγίσει η σάρωση στα βραβεία Cesar . Επιπλέον , οι πρωταγωνιστές Thierry Lhermitte και Jacques Villeret συνθέτουν το τέλειο δίδυμο θύμα-θύτη και ο καθένας μοιάζει να είναι φτιαγμένος και τέλεια εναρμονισμένος με το ρόλο του.

diner-de-cons-1998-14-g.jpg

 

BIENVENUE CHEZ LES CH’TIS(2008)/EINAI ΤΡΕΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΒΟΡΕΙΟΙ

  • welcome-to-the-sticks-bienvenue-chez-les-ch-tis-2.jpgΕίναι μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες των τελευταίων χρόνων και πρόκειται για μία λατρεμένη ταινία . Γιατί την αγαπάμε; Καταρχήν ,παίρνει το κλασικό στερεότυπο τύπου «ο Νότος είναι ιδανικός ,ο Βορράς δεν είναι βιώσιμος» και το καταρρίπτει. Ένας υπάλληλος ταχυδρομείου μετά από απάτη εις βάρος της υπηρεσίας του παίρνει μετάθεση σε μία μικρή πόλη του Βορρά και ταξιδεύει εκεί γεμάτος φόβος και ανασφάλειες για το πόσο αφιλόξενο μέρος είναι . Φυσικά ,διαψεύδεται στην πορεία και φτάνει σε σημείο να προσαρμόζεται πλήρως στη ζωή εκεί και να αναπτύσσει δεσμούς με όλους τους συναδέλφους του με τους οποίους ζει στιγμές γέλιου και απόλαυσης .Το πρόβλημα είναι η γυναίκα του που δεν έχει ιδέα πόσο καλά περνάει ο σύζυγος της στον…παγωμένο Βορρά. welcome-to-the-sticks.jpg  LE PRENOM(2012)/ΓΙΑ ΟΛΑ ΦΤΑΙΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ maxresdefault.jpgΜία ακόμη επιτυχημένη κινηματογραφική μεταφορά θεατρικού έργου ,η ταινία » Για όλα φταίει το όνομα σου» έχει μία δυναμική που συνίσταται ως επί το πλείστον στο διάλογο ,ενώ η δράση απουσιάζει. Η σύγκρουση επέρχεται όταν σε μία παρέα φίλων και συγγενών και ενώ συζητιέται η επικείμενη έλευση ενός μωρού ,ο πατέρας ανακοινώνει ότι θα ονομάσει το παιδί του Αντόλφ σε μία έξαρση θυμού. Αυτή η ταινία έχει πραγματικά πολύ δυνατούς διαλόγους που ξετυλίγουν όλες τις πτυχές της επιχειρηματολογίας και παράλληλα αποκαλύπτουν στοιχεία για πεποιθήσεις και σκέψεις του μέσου Γάλλου. Θεωρώ ότι είναι πολύ καλή ταινία και αξίζει να συμπεριληφθεί γιατί από την μία πλευρά ,το περιεχόμενο της είναι κωμικό και ο θεατής διασκεδάζει με την ψυχή του και από την άλλη ,θα σε βάλει σε σκέψεις και θα αποτυπωθεί στο μυαλό σου.
  • QU’EST-CE QU’ON A FAIT AU BON DIEU?(2014)/ΘΕΕ ΜΟΥ ,ΤΙ ΣΟΥ ΚΑΝΑΜΕ;qu_est-ce_qu_on_a_fait2.jpgΜία οικογενειακή κωμωδία με πρωταγωνιστές δύο Καθολικούς και ολίγον τι συντηρητικούς γονείς που αισθάνονται ότι ο κόσμος γύρω τους καταρρέει βλέποντας τις κόρες τους να είναι παντρεμένες με έναν Άραβα ,ένα Εβραίο και ένα Κορεάτη.Η τελευταία τους ελπίδα είναι η τέταρτη κόρη τους που όμως τους επιφυλάσσει και εκείνη μία έκπληξη . Πρόκειται για μία ευχάριστη ταινία που παρουσιάζει με χουμοριστικό τρόπο μία πλευρά της γαλλικής κοινωνίας που παρά την πολυπολιτισμικότητα της έχει ακόμα κάποια ρατσιστικά κατάλοιπα και διατηρεί μία επιφυλακτικότητα απέναντι στη διαφορετικότητα . mv5bmtqznzezntezmf5bml5banbnxkftztgwodqwntyxmje-_v1_

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s