Art you Speak? Portraits Speak.Loud Spread the people

στυλ, φινέτσα Marilyn Monroe και βλέμμα φλογερό.

Προσωπογραφία #3 | Του Ορέστη Δανάτσα

MonroeForSA.jpg

Όταν από το 2005 μέχρι το 2007 η Ελληνική επικράτεια δεν έχανε επεισόδιο της σειράς «Παρά 5», η επιτυχία της επισφραγιζόταν με νέους που αγόραζαν περούκες για να ντυθούν Ντάλια, Αγγέλα, Ζουμπουλία (ιιιιι) κλπ. Αυτό όμως ήταν μία τάση. Ήλθε και παρήλθε.

Πιο άκυρη εισαγωγή δεν θα μπορούσα να πετύχω. Καταρχάς γιατί είμαι τελείως εκτός χρόνου καθώς μιλώ για καρναβάλια την στιγμή που ούτε για τα Χριστούγεννα δεν ξεκίνησαν τα Jumbo να μετράνε αντίστροφα. Ουσιαστικά ήθελα απλά να αναφέρω ένα παράδειγμα τάσης ή για να το θέσω απλούστερα μόδας. Και αυτό για να πω πως οι άνθρωποι που ο Ορέστης επιλέγει να ζωγραφίσει και εγώ έρχομαι να σκιαγραφήσω δεν ανήκουν σε αυτά. Γιατί ακόμη τις απόκριες (αλλά και εκτός αυτών) γυναίκες ζωγραφίζουν μία ελιά πάνω και δεξιά (όπως τις βλέπεις) από το χείλος, ή βάζουν κάποιο σκουλαρίκι σε εκείνο το σημείο (το piercing σε εκείνο το σημείο ονομάζεται μάλιστα Μονρόε).  Ακόμη μιλάμε για το λευκό φόρεμα που σήκωσε ο αέρας, ακόμη βάφουν και φτιάχνουν τα μαλλιά της όπως αυτή, ακόμη βλέπουμε τις ταινίες της και προσπαθούμε να εξιχνιάσουμε τον θάνατο της στήνοντας με τις παρέες μας λαϊκά δικαστήρια. Η Marilyn Monroe δεν ήρθε για να φύγει έτσι απλά. Υπάρχουν άνθρωποι που θα αποτελέσουν ένα από τα πολλά μέρη της ιστορίας. Καλώς ή κακώς υπάρχουν και άλλοι που την γράφουν. Η Marilyn ανήκει μάλλον στην δεύτερη κατηγορία.

 Marilyn-Monroe-sexy-pop-art-ppcorn.jpg

Και είναι επιτυχία αυτό. Και δεν είναι λίγο το ο,τι  πετυχαίνει η Monroe, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως είναι ένα κορίτσι που μεγαλώνει κάπως περίεργα. Και γενικά όμως να το δεις πάλι δεν είναι λίγο. Γεννιέται την πρώτη μέρα του καλοκαιριού (γεγονός μάλλον καθόλου τυχαίο, εξ ου και τόσο hot) του 1926. Αντιγράφω και επικολλώ τον συνοπτικό τρόπο με τον οποίο αφηγούνται τα πρώτα χρόνια της ζωής της σε όλες τις βιογραφίες της στο διαδίκτυο «Εννέα ετών μπήκε σε ορφανοτροφείο, στα έντεκά της έμενε σε μια φίλη της μητέρας της και σε ηλικία δεκαέξι ετών εγκατέλειψε το σχολείο για να παντρευτεί έναν νεαρό εργάτη. Σε περίοδο πολέμου εργάστηκε σε εργοστάσιο κατασκευής αλεξίπτωτων. Σε ηλικία είκοσι ετών ήταν ήδη παντρεμένη και διαζευγμένη.»

Γενικά η ζωή της πατάει θεωρητικά πάνω στο μοτίβο «από τα ψηλά στα χαμηλά και τούμπαλιν». Το μοτίβο αυτό βρίσκει πεδίο εφαρμογής αρκεί να σκεφτεί κανείς πως η Monroe από αφανές μοντέλο του playboy και κομπάρσος κατέληξε να είναι κεντρικό πρόσωπο της 20th century fox και sex symbol της δεκαετίας του 50. Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μπορεί κανείς απλά να αντιληφθεί αυτά τα σκαμπανεβάσματα από το ότι από ένα κορίτσι που μεγαλώνει σε συνθήκες δύσκολες καταλήγει να γίνει αυτή που γνωρίζεις και γιαυτό διαβάζεις για εκείνη και τελικά να πεθάνει με τρόπο άδοξο και εν μέρει άγνωστο.

 marilyn_monroe-wide

Κοιτώντας την Φιλμογραφία της παρατηρεί κανείς τίτλους ταινιών που έχουν μείνει στις μέρες μας, σίγουρα έχεις δει κάποιες από αυτές και αν όχι κλείσε τώρα αυτό το άρθρο και ξεκίνα με τα βασικά. Στις σημαντικότερες καταγράφονται οι ταινίες «Όλα για την Εύα», «Μερικοί το προτιμούν καυτό», «Στάση λεωφορείου», «Οι άντρες προτιμούν τις ξανθές».  Και αφού αναφερθήκαμε στις ξανθές, το ξανθό κορίτσι με το έντονο κόκκινο κραγιόν και τα κάποιες φορές προκλητικά ρούχα ξεκίνησε αυτήν την υπέρλαμπρη πορεία με την «Ζούγκλα της Ασφάλτου». Αυτό όμως δεν θα είχε συμβεί αν δεν της είχε πρωτοανοίξει τον δρόμο ο Φωτογράφος Κόνοβερ. Στα πρώτα της βήματα την πείθει να αλλάξει το χρώμα των μαλλιών από καστανό σε ξανθό (ΕΥΓΕ ΚΟΝΟΒΕΡ) και την κάνει να πιστέψει πως πράγματι γράφει καλά στον φακό. Το τι συνέβη από εκεί και έπειτα το ξέρετε. Η Monroe γύρισε κάποιους από τους παραπάνω τίτλους και ανάγεται σε μία πραγματική star αν και ένα fact είναι πως ήταν σχετικά χαμηλά αμειβόμενη. Η Τζέιν Ράσελ πήρε τα δεκαπλάσια, όταν συμπρωταγωνίστησαν στο «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές». Για την τελευταία της ταινία, που δεν ολοκληρώθηκε, πήρε 100.000 δολάρια, ψίχουλα σε σύγκριση με το εκατομμύριο που πήρε η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ως Κλεοπάτρα. Το κασέ της ανέβηκε πριν πεθάνει. Το 1962 απολύθηκε από την Twentieth-Century Fox και την παραγωγή του «Something’s Got to Give» για την ασυνέπειά της, αλλά και τις εξαφανίσεις της. Δύο εβδομάδες δεν είχε πατήσει το πόδι της στα γυρίσματα. Ομως, την 1η Αυγούστου, τέσσερις ημέρες πριν από το θάνατό της, επαναπροσλήφθηκε για 1 εκατ. δολάρια και συμφωνία δύο ταινιών.

2cddee30eb9dea892527ec71af08d966

Σημαντικό κεφάλαιο στην ζωή της ήταν οι άντρες τους οποίους γνώρισε, ερωτεύτηκε και αποτέλεσαν ένα μεγάλο μέρος αυτής. Σημαδιακή η συνάντηση της με τον Άρθουρ Μίλλερ. Με τον συγγραφέα η ηθοποιός πέρασε πέντε χρόνια, καθώς το 1961 περίπου έναν χρόνο πριν τον θάνατο της  υπέβαλλε αίτηση διαζυγίου λόγω ασυμφωνίας χαρακτήρων. Στο σενάριο της προφητικής ταινίας «Αταίριαστοι» που υπέγραψε ο ίδιος, έγραφε μάλλον για την Marilyn «Πρόκειται για την αδυναμία των ανθρώπων να συνάψουν μεταξύ τους σχέσεις σταθερές και ασφαλείς. Πρόκειται για την τραγωδία του χωρισμού». Νωρίτερα είχε παντρευτεί τον Τζέιμς Ντόχερτι (1942-46), ενώ έναν γάμο αστραπή  είχε και με τον Τζο Ντι Μάτζιο.

Στις 4 Αυγούστου σε συνέντευξη της δηλώνει «Οι σκουπιδιάρηδες μου λένε: Γεια σου Μέριλιν. Πώς είσαι σήμερα; και τους λατρεύω για αυτό». Τότε είναι ήδη μία μεγάλη σταρ, ο κόσμος την γνωρίζει και την αγαπά. Τώρα ο τίτλος αυτός επικυρώνεται με το όνομα της να φιγουράρει ως έκτο στην λίστα με τις 25 μεγαλύτερες star, αφού το Αμερικάνικο Ινστιτούτο κινηματογράφου την κατέταξε πάνω από άλλες επίσης θρυλικές παρουσίες όπως αυτή της Sophia Loren, της Crace Kelly, της Elisabeth Taylor, της Rita Hayworth κ.α. Μία μέρα μετά από την προαναφερθείσα συνέντευξη πεθαίνει από υπερβολική δόση υπνωτικών χαπιών. Κατηγορούν την CIA και τους αδερφούς Kennedy ως ηθικούς αυτουργούς της δολοφονίας. Επισήμως λένε και γράφουν πως αυτοκτόνησε στα 36 της.

Η ίδια δήλωνε για την ζωή της «Θα ήταν μια ανακούφιση εάν τελείωνε. Είναι σαν να βρίσκεσαι σε έναν αγώνα δρόμου, να φτάνεις κάπου κι έπειτα να ξαναρχίζεις από την αρχή«. Είναι αυτό το μοτίβο του σκαμπανεβάσματος που από την αρχή λέγαμε. Η Marilyn δεν ήταν πολλά, ούτε κάτι το ιδιαίτερα περίπλοκο. Μία ασυνεπής, ιδιότροπη φωτογενής κοπέλα ήταν. Ήταν μία εξαιρετική μαγείρισσα. Της άρεσε να κυκλοφορεί γυμνή χωρίς να νοιάζεται για τις συνεχείς αυξομειώσεις του βάρους της. Πήρε μία χρυσή σφαίρα και καμία υποψηφιότητα για Όσκαρ. Τη γοήτευαν οι διανοούμενοι και δεν είχε καμία εκτίμηση στα διαμάντια, παρότι είχε τραγουδήσει για αυτά. Αφήνει ως παρακαταθήκη μία απενοχοποιημένη έννοια του μέχρι τότε ενοχικού σέξυ. Όπως όλοι οι άνθρωποι που σπάνε τους κανόνες  εγκαταλείπει την δόξα της κάπως άδοξα.

*33 ταινίες

**36 χρόνια ζωής

***12 χρόνια καριέρας

Mouzou

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s