Don't Speak Movieholic

Μια σπουδή στο σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο

της Γεωργίας Γκαντιτζικίδου

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε παραμελήσει το νεοελληνικό κινηματογράφο, πεπεισμένοι πως δεν έχει τίποτα το πρωτότυπο να προσφέρει στο χώρο της έβδομης τέχνης. Διάλογοι χιλιοειπωμένοι, ιστορίες κοινότυπες και ούτω καθεξής… Χαίρομαι όμως που υπάρχουν ταινίες -μικρά διαμάντια θα έλεγα- που καταφέρνουν να διαψεύσουν τέτοιου είδους απόψεις! Ίσως το πραγματικό πρόβλημα να είναι πως οι πραγματικά αξιόλογες δουλειές των ελλήνων καλλιτεχνών δεν έχουν την ανάλογη προβολή με αποτέλεσμα να παραμένουν στο περιθώριο, ενώ αντίθετα τα ΜΜΕ δεν αμελούν να μας πασάρουν κάθε λογής εμπορευματοιημένης σαβούρας.

Για να μην πολυλογώ, παραθέτω πέντε λόγους για να καταπιαστεί κανείς με τον ελληνικό κινηματογράφο.

*Όλα είναι δρόμος (1998)

23170_vietnam

Τρεις άνδρες σε προχωρημένη ηλικία, που θα ‘λεγε κανείς ότι πλέον είναι σε θέση να διακρίνουν και να κατανοήσουν καλύτερα τα νήματα της ζωής, βρίσκονται αντιμέτωποι με την απώλεια χάνοντας τη γη κάτω απ’τα πόδια τους…
Τρεις διαφορετικές ιστορίες, ασύνδετες μεταξύ τους, αλλά με κοινά στοιχεία την απώλεια, τη μοναξιά και τη λύτρωση, που πετυχαίνεται με διαφορετικό τρόπο για τον κάθε πρωταγωνιστή. Ένα μεγάλο μπράβο στον Παντελή Βούλγαρη για την υπέροχη αυτή ταινία.

*Φτηνά τσιγάρα (2000)

f688468d2fd5d3a408fb14574af99a76_l

Μία Αυγουστιάτικη νύχτα ένας «συλλέκτης στιγμών», όπως αυτοαποκαλείται ο πρωταγωνιστής, γνωρίζει σ’έναν τηλεφωνικό θάλαμο μια νεαρή κοπέλα και περιπλανιούνται μαζί στους δρόμους της Αθήνας.
Φιλμ νουάρ σκηνές σε υπόγειες στοές, νυχτερινές βόλτες στην ερημωμένη καλοκαιρινή Αθήνα, καφέδες, τσιγάρα και πολλές πολλές συζητήσεις: με λίγα λόγια στοιχεία που
συνθέτουν μια ταινία με μοναδικό λυρισμό, κάτι που ίσως δεν έχουμε συνηθίσει στον ελληνικό κινηματογράφο. Με διαφορά η καλύτερη ταινία του Ρένου Χαραλαμπίδη.

*Το κλάμα βγήκε απ’τον παράδεισο (2001)

e-go_o_klama1

Η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί μία πολύ πετυχημένη σάτυρα απέναντι σε όλες τις δραματικές κοινοτοπίες της “χρυσής” εποχής του ελληνικού κινηματογράφου. Με κεντρικό άξονα τις συνεχείς συγκρούσεις μεταξύ δυο ταξικά διαφορετικών οικογενειών των πλούσιων και διεφθαρμένων Δελαφράνγκα και των τίμιων βιοπαλαιστών Μπισμπίκη, εξελίσσεται μια σειρά στερεοτυπικών γεγονότων, αναδρομών και οικογενειακών μυστικών που οδηγούν σε μεγάλες και κυρίως καυστικές ανατροπές και αποκαλύψεις…
Όσον αφορά το φαρμάκι που εκτοξεύουν εναντίων της ορισμένοι υποστηρικτές της δήθεν κουλτούρας και ταινιών όπως ο «Κυνόδοντας» το μόνο που έχω να πω είναι πως για να θεωρηθεί μια ταινία καλή δεν είναι απαραίτητο να έχει κάποιο βαθύτερο νόημα, αρκεί να πετυχαίνει το στόχο της. Σε αυτή την περίπτωση το γέλιο.

*Suntan (2016)

02_12

Ο Κώστής μετακομίζει σ’ένα μικρό νησί για να εργαστεί ως γιατρός. Ένας άνθρωπος σαν όλους τους άλλους που η ζωή του δεν πήρε την κατάληξη που περίμενε, καταπιεσμένος και μοναχικός διανύει τις μονότονες ήμερες του χειμώνα, ώσπου επιτέλους φτάνει το καλοκαίρι και το νησί αποκτά ζωή. Τότε θα γνωρίσει την πολύ μικρότερή του Άννα και την παρέα της και θα προσπαθήσει να ζήσει όλα τα αποθήμενα, ό,τι έμεινε ανεκπλήρωτο. Οι επιπολαιότητες και οι έρωτες, που ακολουθούν, όμως, δεν αργούν να πάρουν τη μορφή
ψύχωσης…
Μια ταινία ιδιαίτερη και τολμηρή που σου μιλάει πιο πολύ μέσα από εικόνες κι όχι τόσο από διαλόγους , αναδεικνύοντας την εύθραυστη ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.

*Νοτιάς (2016)

notias-b

Οι πρώτοι έρωτες στο παιδικό μυαλό του Σταύρου έχουν την καταπληκτική επίδραση και δημιουργούν αλλόκοτες ιστορίες -μια ιδιότητα που τον ακολουθεί και κατά τη διάρκεια της ενηλικίωσης του. Άλλοι το αποκαλούν μυθοπάθεια, εγώ φαντασία. Μία από τις ομορφότερες πτυχές του ανθρώπινου νου.
Τέχνη, μύθοι αρχαίοι και αστικοί -ελαφρώς πάντα παραλαγμένοι-, ερωτικές απογοητεύσεις και πολιτική του ’60 και ’70 ξεδιπλώνονται μέσα από αυτή την τρυφερή ταινία με μουσικές και χρώματα που έχουν μια δόση νοσταλγίας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s