Holics φιλμ ντορκ Movieholic Recommendation

Οκτώ φιλμ που μυρίζουν Ευρώπη (συν τρία από μέρη πολύ μακρινά)

                                                                                                                     Της Ελένης Τακοπούλου

Ο κόσμος μας είναι σαν ένα ατελείωτο παζλ. Ας υποθέσουμε ότι κάθε κομμάτι του παζλ είναι και μια διαφορετική χώρα. Εκπρόσωπος του κάθε κομματιού (στην προκειμένη περίπτωση) χρίζεται ο κινηματογράφος της εκάστοτε χώρας. Το ένα κομμάτι συμπληρώνει το άλλο, τα σύνορά τους καταργούνται και το αποτέλεσμα είναι ο μαγικός χώρος του διεθνούς κινηματογράφου.

Η λίστα που ακολουθεί περιλαμβάνει οκτώ ταινίες ευρωπαϊκής παραγωγής και τρεις άλλων χωρών (δεν μου ήταν εύκολο να συγκρατηθώ και να μην βάλω τις τελευταίες). Ως αντίδραση θα έλεγα στην αμερικάνικη κινηματογραφική βιομηχανία και στα blockbuster (αν και ομολογουμένως κάποια είναι πολύ καλά), η οποία κυριαρχεί και έχει απομονώσει λιγάκι αυτό που ονομάζουμε ευρωπαϊκό ή και ανεξάρτητο κινηματογράφο.

 

  1. La isla minima, Ισπανία

(dir. Alberto Rodríguez)

Ευρωπαϊκό σύγχρονο νεονουάρ, τρομακτικά ρεαλιστικό, με υπομονετικό ρυθμό(χωρίς όμως να χάνει σε ένταση) και πολύ δυνατή φωτογραφία. Το 1980, σε μία ταραγμένη για την Ισπανία εποχή, σε μία μικρή επαρχιακή κωμόπολη, δύο αστυνομικοί προσπαθούν να λύσουν το μυστήριο της εξαφάνισης δύο διδύμων κοριτσιών. Οι δύο αυτοί αστυνομικοί είναι τόσο ικανοί όσο και διαφορετικοί μεταξύ τους. Καθώς η υπόθεση εξελίσσεται, έρχονται στην επιφάνεια πολιτικές αλήθειες και χαρακτηριστικά της ισπανικής κοινωνίας της εποχής, που αποτελούν τελικά και τη λύση του μυστηρίου.

la isla minima

 

  1. Elle, Γαλλία / Γερμανία / Βέλγιο

(dir. Paul Verhoeven)

Η Μισέλ είναι μια επιτυχημένη επιχειρηματίας, αποφασιστική και ιδιαίτερα δυναμική, που όλα τα θέματα περνάνε από τα χέρια της. Ένα βράδυ δέχεται επίθεση στο σπίτι της από έναν μασκοφορεμένο βιαστή. Η ίδια καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια να διαχειριστεί το συμβάν αυτό με απόλυτη ψυχραιμία και ανωτερότητα. Όταν όμως ο βιαστής της επιστρέφει, δεν μένει παρά να εμπλακεί και αυτή από επιλογή της σε ένα παιχνίδι, το οποίο όμως για πρώτη φορά αδυνατεί να ελέγξει. Η κομψή, μελαγχολική και αναμφίβολα ρεαλιστική Ιζαμπέλ Ιπέρ στην πρώτη παραλίγο οσκαρική της ερμηνεία.

elle

 

  1. La novia, Ισπανία / Γερμανία

(dir. Paula Ortiz)

Η κινηματογραφική μεταφορά του «Ματωμένου Γάμου» του Λόρκα, μπορεί να μην αποκλίνει πολύ από το πρωτότυπο σενάριο, ωστόσο ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζονται αξίες και ιδέες της εποχής, δεν είναι σίγουρα πολύ πετυχημένος. Αυτό όμως που κερδίζει στην ταινία είναι η φωτογραφία, αλλά και η ατμοσφαιρική και εντυπωσιακή κινηματογράφησή της. Λίγες μέρες πριν από τον πολύ – αναμενόμενο γάμο της, η Νύφη έρχεται αντιμέτωπη με διάφορες αμφιβολίες. Κύρια πηγή αυτών, είναι το κρυμμένο πάθος της για τον παιδικό της έρωτα. Αρνούμενη να συμβιβαστεί με την ιδέα πως δεν θα τον ξαναδεί, βρίσκεται στη μέση μίας οικογενειακής βεντέτας, της οποίας η κατάληξη θα είναι κάθε άλλο παρά ευχάριστη.

la-novia

 

  1. Tutta colpa di Freud, Ιταλία

(dir. Paolo Genovese)

Με το ιταλικό ταμπεραμέντο να την χαρακτηρίζει, την κατάλληλη δόση χιούμορ και φινέτσας, πρόκειται για μία ιταλική κωμωδία με τα όλα της. Ο Φραντσέσκο, ο οποίος εργάζεται ως ψυχαναλυτής, έρχεται αντιμέτωπος με τρεις ανορθόδοξους ασθενείς και τις ερωτικές τους ζωές. Ο έρωτας με έναν κωφάλαλο άνδρα, η απόφαση αλλαγής σεξουαλικής προτίμησης και τέλος η σχέση με έναν πολύ μεγαλύτερο άνδρα, αποτελούν τα προβλήματα των τριών αυτών ασθενών. Το πρόβλημα όμως είναι, πως οι ασθενείς αυτοί πρόκειται για τις τρεις αγαπημένες κόρες του. Μέσα σε όλα, πρέπει να θεραπεύσει και τον ίδιο του τον εαυτό και τα αισθήματα που έχει αναπτύξει για μία γυναίκα, που του φαίνεται αδύνατον να πλησιάσει.

tutta colpa di freud

 

  1. Το μικρό ψάρι, Ελλάδα / Γερμανία / Κύπρος

(dir. Γιάννης Οικονομίδης)

Την μέρα, ο Στράτος δουλεύει σε ένα αρτοποιείο αλλά το βράδυ εκτελεί εντολές ως επαγγελματίας δολοφόνος. Με όσα χρήματα βγάζει οργανώνει την απόδραση του Λεωνίδα από την φυλακή, στον οποίο χρωστάει την ζωή του. Προτεραιότητά του είναι να ξοφλήσει το χρέος του, με κάθε κόστος. Μοναχικό, σκληρό (λεκτικά κυρίως),ωμό, καταθλιπτικό και εύθραυστο, με μία πιο βαθιά παρουσίαση της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, ο Οικονομίδης (με τον Β. Μουρίκη ως Στράτο, απλά να απογειώνει τον ρόλο), αποδεικνύει για ακόμα μια φορά, πως το νουαρ είναι το φόρτε του.

το μικρο ψαρι

 

  1. Phoenix, Γερμανία / Πολωνία

(dir. Christian Petzold)

Ακόμα ένα νουάρ. Στη καμένη και βομβαρδισμένη Γερμανία, στο τέλος του 2ου Π.Π. η Νέλι, μία γυναίκα Εβραϊκής καταγωγής , που κατάφερε να επιζήσει από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης επιστρέφει τελικά στο Βερολίνο, με σκοπό να αναζητήσει τον άνδρα της. Παραμορφωμένη όμως από τα βασανιστήρια αναγκάζεται να υποβληθεί σε πλαστικές, οι οποίες την κάνουν αγνώριστη. Όταν τελικά το ζευγάρι συναντιέται, ο άντρας της, Τζόνι, όχι μόνο δεν την αναγνωρίζει, αλλά της προτείνει να υποδυθεί την ίδια, λόγω της ομοιότητας, έτσι ώστε να εισπράξει την περιουσία της. Εκείνη δέχεται, και μαζί του αρχίζει να μαθαίνει από την αρχή πως να είναι ο εαυτός της, περιμένοντας υπομονετικά τη στιγμή που θα αποκαλυφθεί (με τρόπο εντυπωσιακό – σχεδόν δραματικό -). Η χημεία του κινηματογραφικού ζευγαριού Χος – Ζερφελντ, που συμπρωταγωνιστούν για δεύτερη φορά σε ταινία του Πέτσολντ ( Barbara, 2012) είναι προφανής και το παραδόξως αληθοφανές μελόδραμα, σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητο.

phoeniχ

 

  1. God help the girl, Ηνωμένο Βασίλειο

(dir. Stuart Murdoch)

Καταρχάς, το σενάριο και την σκηνοθεσία υπογράφει ο Στιούαρτ Μέρντοχ, τραγουδιστής του συγκροτήματος “Belle and Sebastian” και στην ουσία έχει να κάνει με το πως σχηματίστηκε η μπάντα. Δεύτερον είναι γυρισμένη στην Γλασκώβη. Το όλο κόνσεπτ παραείναι υποσχόμενο. Η Ιβ, λοιπόν ξεκινάει να γράφει τραγούδια, με σκοπό να ξεπεράσει κάποια προβλήματα και καταστάσεις που την απασχολούν. Ακριβώς εκείνη την χρονική στιγμή, συναντά τον Τζέιμς και την Κάσι, δύο νέους μουσικούς, οι οποίοι βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση με την ίδια. Μαζί και παρέα με την μουσική τους, αρχίζει και ξεπροβάλλει ο δρόμος για την προσωπική τους ουτοπική ευτυχία.

god help the girl

 

  1. Ensemble c’ est tout, Γαλλία

(dir. Claude Berri)

Η Καμίλ, μία νεαρή Παριζιάνα, αρκετά απαισιόδοξη και φοβούμενη την επικοινωνία με τους γύρω της, αλλάζει εξ ολοκλήρου την ζωή της και τον τρόπο σκέψης της όταν γνωρίζει τον Φιλιμπέρ, τον συμπαθέστατο γείτονά της. Αυτός, γόνος αριστοκρατικής οικογένειας, συζεί με τον εύθικτο, νέο σε ηλικία σεφ, τον Φρανκ. Η Καμίλ, λοιπόν, αποκτά έναν φίλο, αναλαμβάνει να φροντίζει την γιαγιά του Φιλιμπέρ και επιτέλους μαθαίνει να μην φοβάται τον έρωτα. Το γλυκό γαλλικό της ύφος αλλά και οι ίδιοι οι χαρακτήρες, μας κάνουν να πιστέψουν στις αλλαγές και στις εκπλήξεις που μπορούν να συμβούν, όταν αφήνουμε να μπουν στη ζωή μας άτομα απρόοπτα.

hunting-and-gathering

 

  1. The dark horse, Νέα Ζηλανδία

(dir. James Napier Robertson)

Ο Τζένεσις Ποντίνι, πάσχει από διπολική διαταραχή και είναι εσώκλειστος για χρόνια σε ένα ψυχιατρείο. Εκτός από διπολικός όμως είναι επίσης και μια ιδιοφυΐα στο σκάκι, στο οποίο υπήρξε κάποτε πρωταθλητής. Όταν, λοιπόν, επιστρέφει στην πόλη του αποφασίζει να διδάξει και να μεταφέρει το πάθος του για το σκάκι στα νέα παιδιά της παρακμιακής αυτής γειτονιάς του, τα οποία βρίσκονται συχνά στο περιθώριο. Τα εμπόδια που συναντάει εξαιτίας των ιδιαιτεροτήτων του ίδιου αλλά και της κοινωνίας, η οποία τον περιβάλλει θα αναστείλουν για λίγο το έργο του ως δάσκαλος. Μία γλυκόπικρη, αληθινή ιστορία η οποία επικεντρώνεται στο πάθος και την πειθαρχεία του ανθρώπου, με σκοπό να επιτύχει τον στόχο του.

the dark horse

 

  1. Instructions not included, Μεξικό

(dir. Eugenio Derbez)

Ο Βαλεντίν είναι ένας αιώνιος εργένης μέχρι που η πρώην σύντροφός του, αφήνει ένα μωρό στην πόρτα του. Έτσι, αναγκάζεται να φύγει από το Μεξικό και να ταξιδέψει μέχρι το Λος Άντζελες, με σκοπό να βρει την μητέρα του μωρού και να το δώσει πίσω. Τελικά καταλήγει να εγκαθίστανται μόνιμα στην πόλη των ονείρων, μεγαλώνοντας μόνος του την μικρή Μάγκι καθώς ταυτόχρονα εργάζεται ως κασκαντέρ σε μεγάλες παραγωγές. Ξαφνικά, ενώ όλα πάνε καλά στη ζωή τους και οι δυο τους είναι πλέον αχώριστοι, εμφανίζεται η μαμά της μικρής, η οποία προσπαθεί να την διεκδικήσει. Μία ευχάριστη και καλό – γυρισμένη κωμωδία (με την απαραίτητη δόση δράματος) και με εξαιρετική χημεία ανάμεσα στον μπαμπά και την κόρη.

instructions-not-included-

 

  1. The way he looks, Βραζιλία

(dir. Daniel Ribeiro)

Ο Λεονάρντο είναι ένας τυφλός μαθητής Λυκείου, του οποίου η μοναδική παρέα είναι η φίλη του και συμμαθήτριά του Τζιοβάνα. Όντας προσκολλημένος στην ρουτίνα και στην βαρετή καθημερινότητα, καταπιεσμένος όχι μόνο από τις δυσκολίες της ίδιας της ιδιαιτερότητάς του αλλά και από την αντιμετώπιση που δέχεται από την οικογένεια και τους υπόλοιπους συνομήλικούς του, ο Λεονάρντο περιμένει την στιγμή που επιτέλους θα ανεξαρτητοποιηθεί αλλά και θα βρεθεί στη μέση μίας απρόοπτης αλλαγής. Όλα αυτά έρχονται με την εμφάνιση του νέου του συμμαθητή, του Γκάμπριελ. Τα δύο αγόρια έρχονται κοντά, ανακαλύπτοντας σταδιακά την φύση των ίδιων αλλά και της μεταξύ τους σχέσης. Η αβεβαιότητα, η ένταση και η αμηχανία των πρωταγωνιστών, προσδίδει το νεανικό χάος και τις δυσκολίες που συναντά κάποιος, αναζητώντας ισορροπία και ανακαλύπτοντας τον εαυτό του. Ζεστό, γλυκό, ειλικρινές, απλό και ίσως λιγάκι ουτοπικό, το φιλμ αυτό, σίγουρα μπορεί να γοητεύσει.

the way he looks

takopoulou.png

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s